پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفهدانلود پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه پیشینهومبانینظریتعریفوتبیینمفهومفلسفهپیشینهمبانینظریتعریفتبیینمفهومفل-------
پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 0
قیمت: 35200 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 30 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
فهرست مطالب:
بررسی سیر تاریخی فلسفه
تعریف فلسفه
بازشناسی مفهوم فلسفه
مفهوم فلسفه و آموزش فلسفه از دیدگاه فیلسوفان
ضرورت، تعریف و ماهیت تفکر
مراحل تفکر
شکل2 1: فرایند پیچیده تفکر از باربارا کالدول(1999)
تفکر انتقادی روش های آموزش تفکر مستقیم
اهمیت فلسفیدن و فلسفه ورزی
فلسفه سیری مولد برای مقابله با دگماتیسم
فلسفه در جایگاه فعالیت
آموزش فلسفه
ماهیت و مفهوم آموزش فلسفه
مشکلات، مزایا و فواید پیش رو برای آموزش فلسفه
روش آموزش فلسفه
نقد و بررسی فرایند یاددهی یادگیری آموزش فلسفه
نقد و بررسی ارزشیابی و ارزیابی کلاس آموزش فلسفه
پیشینه تحقیق
1-1-1 تحقیقات داخلی:
1-1-2 تحقیقات خارجی:
منابع
بررسی سیر تاریخی فلسفه
از سند ها و مدرک هایی که در دسترس است بر می آید که نخستین مردمی که به فلسفیدن پرداختند مردم هند بودند و قدیم ترین اثر فلسفی انسان، در ودا Veda
یعنی سرودهای مذهبی فلسفی هندی ها آمده است. پس از هندی ها مردم چین و پس از آن یونانی ها به فلسفیدن پرداخته اند، که البته ایرانیان بیشتر به علم و اخلاق توجه داشته اند و به همین خاطر اثری فلسفی از آن به جای نمانده است(هومن، 1382: 33-35). نوعی شور، شوق و کوشش را در دوره اول فلسفه با زبان تمثیل و بیانی رمز آلود در سرود ها و سخنان کوتاه در هند، چین و ایران می بینیم. در دوره دوم وقتی به یونان می رسیم با تفاوت هایی روبرو می شویم. اگر نگاه شرقی بیشتر نگاهی است به درون، و آن چه درباره جهان و هستی گفته می شود بر بنیاد نگرش و آزمون درونی و همچنین نام ها و مفهوم هایی است که از این چگونگی های درونی سرچشمه می گیرد؛ نگاه یونانی به بیرون است. او چه بسا آنچه را از نگرش بیرونی به دست آورده است، به سراسر پهنه هستی می گستراند.(نقیب زاده، 1391: 7 - 8). در مجموع، می توان تاریخ فلسفه را در چهار دوره مورد بررسی قرار داد:
1) دوران اول، که تقریبا از 1500 پیش از میلاد شروع می شود و تا ظهور سقراط ادامه دارد. تدوین اوپانیشادهای کهن در هند، ظهور زردتشت در ایران، لائوتسه در چین، و بودا در هند و فیلسوفان پیش از سقراط در یونان در این دوران بوده اند.
2) دوران دوم، که دوران کلاسیک فلسفه است تقریبا از زمان ظهور سقراط آغاز شده و اوج آن در فلسفه افلاطون است.
3) دوران سوم که دوره ی ((بهم بر نهادن sunthesis
)) اندیشه های فیلسوفان شرق و غرب است. خود دارای 5 دوره است. دوره اول از نخستین آکادمی تاپلوتینوس که اوج آن در فلسفه ارسطوست و در هند با دوران ((سوتر))ها مطابقت دارد، دوره دوم از پلوتینوس تا پایان سده پنجم میلادی که در هند با شکوفایی فلسفه ی ناگار جونه همراه است. دوره ی سوم از پایان سده پنجم میلادی تا سال های آغازین سه نهم که دوره ی فرود تاریخ فلسفه به شمار می آید. دوره چهارم، دوره سکولاستیک یا اهل مدرسه که تا پایان سده ی پانزدهم ادامه داشت و دوره پنجم از سده ی شانزدهم تا ظهور دکارت.
4) دوره چهارم که از زمان ظهور دکارت یعنی میانه ی سده ی هفدهم آغاز شده و هنوز هم پایان نیافته است نیز دارای سه دوره است: دوره اول از دکارت تا کانت؛ دوره دوم از کانت تا نیچه؛ دوره ی سوم از نیچه تا فیلسوف ناشناس آینده. اوج فلسفه ی این دوران در کانت است که به حق می توان او را دومین سازنده ی تاریخ فلسفه شمرد. (هومن، 1382: 33-35)